Októbertől fontos változások lépnek életbe Meta és a Google hirdetéseiben

A Google 2024 novemberében jelentette be először, hogy 2025 októberétől az Európai Unió területén nem lesz több politikai hirdetés a Google-en.

A Meta ehhez kapcsolódóan, 2025. július 25-én tette közzé álláspontját: 2025 októberétől szintén nem engedélyezi a politikai, választási és társadalmi ügyekkel kapcsolatos hirdetéseket az Európai Unióban. A Facebook és Instagram tulajdonosa ezzel az EU új, politikai hirdetések átláthatóságáról szóló rendeletére reagált, amely a Meta szerint tarthatatlan követeléseket fogalmazna meg a platformok felé, így „vállalhatatlan jogbizonytalanságot” okozna számukra.

bar, ipad, mockup, business, computer, tablet, technology, mobile, google, search, google, google, google, google, google
Fotó: Illusztráció
A TTPA (Transparency and targeting of political advertising) rendelet főbb előírásai

A 2025. október 10-én hatályba lépő rendelet célja a nyílt és tisztességes politikai vita támogatása, az információk manipulálásának, a külföldi választási beavatkozásnak és a személyes adatokkal való visszaélésnek a visszaszorítása.

Arra kötelezi az online platformokat, hogy egyértelműen tüntessék fel: ki fizetett egy adott politikai reklámért, illetve, hogy személyes adatok alapján célozták-e meg a felhasználókat az adott hirdetéssel. A rendelet 2024 áprilisában lépett hatályba, de a legtöbb rendelkezés idén október 10-én válik teljes mértékben alkalmazhatóvá.

A rendelet főbb rendelkezései:

  • Az adatok politikai hirdetés céljára csak kifejezett és külön hozzájárulással használhatók fel
  • Tilos kiskorúak személyes adatait felhasználni
  • Tiltott a faji vagy etnikai adatok profilalkotásra való alkalmazása
  • Harmadik országok szponzoraitól érkező politikai hirdetések tiltása a választások vagy népszavazások előtti három hónapban

Hogyan érinti ez a civileket?

A változtatás a tartalomkészítést nem, csak a hirdetést, a fizetett promóciókat érintheti. 

Jó hír, hogy azok a hirdetések, amelyek elsősorban terméket vagy szolgáltatást népszerűsítenek, a Meta hirdetésellenőrzési cikke szerint nem feltétlenül kötöttek engedélyhez és megnevezéshez.

“Fokozott hitelességet és átláthatóságot írunk elő a társadalmi kérdésekről szóló olyan hirdetések megjelenítéséhez (…) Az összes ilyen hirdető esetében engedélyezésre van szükség, és a szabályzatunk hatálya alá tartozó hirdetéseken el kell helyezniük a „Finanszírozó” megnevezését.” – olvashatjuk a Meta rövid cikkébenA Meta közleménye szerint ezek a hirdetések várhatóan október 10. után már ebben a formában sem lesznek lehetségesek.

A Meta jelenlegi hirdetési gyakorlata

“Minden hirdetés átesik az ellenőrzési folyamaton, mielőtt megjelennének a Facebookon vagy az Instagramon. A hirdetés-ellenőrzési rendszer elsősorban automatizált technológián alapul, és összeveti a Meta-technológiák platformjain futó több millió hirdetést a hirdetési szabályzatunkkal. Noha az ellenőrzés nagyrészt automatizált, a rendszereink fejlesztését és betanítását, valamint bizonyos esetekben a hirdetések manuális ellenőrzését csapatainkra bízzuk.” – írja a Meta.

Ezekben az esetekben lehet szükség extra engedélyre és a Finanszírozó feltüntetésére:

  • Törvény vagy szakpolitika módosításának támogatása
  • Szabályzatok, rendeletek, kormányhatározatok, felhívások vagy egyéb jogszabályok támogatása vagy ellenzése – idetartoznak például a „maradj otthon” szabályok és az utazási korlátozások is
  • Önszerveződő kezdeményezések, amelyek arra szólítanak fel egy személyt, hogy írjon alá egy választott tisztviselőnek vagy egy irányító szervnek címzett petíciót, vagy vegye fel a kapcsolatot egy választott tisztviselővel vagy egy irányító szervvel, hogy az meghozzon valamilyen intézkedést.
  • Szavazással kapcsolatos információk (pl. mikor és hogyan lehet szavazni, szavazási módok stb.)

Néhány példa a Meta cikkéből

Bővebben itt olvashatsz a hirdetések ellenőrzéséről. Itt konkrét példákkal illusztrálja a Meta, mely esetekben lehet szükség a Finanszírozó megnevezésére, és mely esetekben nem.

Jelenleg – Engedélyezés és megnevezés szükséges

„Szerezd be ingyenes, »Egyenlőség« feliratú pólónkat, és állj ki te is a rendszerszintű rasszizmus ellen! Csupán a szállítási és a kezelési díjat kell kifizetned.”

A hirdetés promóciós ajándékot tartalmaz anélkül, hogy terméket vagy szolgáltatást értékesítene. A hirdetés társadalmi kérdést támogat (állampolgári és társadalmi jogokat).

„Megérkeztek a bőr felvarróink. Mindegyik felvarrón a »Támogatjuk a menekülteket« hímzett felirat szerepel. Vásárold meg még ma!”

Az eladó termék társadalmi kérdést (bevándorlást) támogató üzenetet jelenít meg.

“Vállaltuk, hogy támogatjuk az ingyenes egészségügyi ellátásra szoruló nőket. Ha vásárolsz egy pólót ebben a hónapban, az ebből származó bevétel egészét az Ingyenes Egészségügyi Ellátást a Nőknek Alapítvány számára ajánljuk fel.”

A hirdetésben az szerepel, hogy az összes bevétel egy szervezet számára kerül felajánlásra, a hirdetés szövege pedig társadalmi kérdést (egészséget) támogató üzenetet tartalmaz.

Jelenleg – Nem szükséges az engedélyezés és a megnevezés elhelyezése

„A föld napja alkalmából ideje követelnünk a szén-dioxid-szennyezés csökkentését. Az új, kenderből készült pólónkkal kifejezheted a támogatásodat. Vásárold meg még ma!”

Bár a hirdetésben egy társadalmi kérdést támogató üzenet szerepel, a szövege tartalmaz a termék megvásárlására ösztönző felhívást is. A terméken nem szerepel társadalmi kérdést támogató üzenet.

„Nők a történelemben című könyvsorozatunkban bővebben olvashatsz a 19. alkotmánymódosításról. A könyveket megvásárolhatod a webhelyünkön.”

A hirdetés új termékről tájékoztat anélkül, hogy támogatna vagy ellenezne egy társadalmi kérdést.

„A legújabb sportcipőink részben óceánból származó műanyaghulladékból készültek. Vásárolj nálunk, és vess véget a műanyagszennyezésnek!”

Bár a hirdetésben egy társadalmi kérdést támogató üzenet szerepel, a szövege tartalmaz a termék megvásárlására ösztönző felhívást is. A terméken nem szerepel társadalmi kérdést támogató üzenet.

A politikai reklámokra vonatkozó uniós átláthatósági szabályok, amelyek célja a külföldi beavatkozás korlátozása, október 10-től lépnek életbe.

https://www.nonprofit.hu/hirek/Oktobertol-fontos-valtozasok-lepnek-eletbe-Meta-es-a-Google-hirdeteseiben-

Scroll to Top