199 alkalom, 884 tanóra, 16 488 felhasználó

Az Európai Unió Safer Internet Programjának hazai konzorciuma összesítette a 2016. I. félévi tevékenységét.

A Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat a Program itthoni koordinátora és tudatosságnövelő központja, oktatóinak feladata és célja az internet biztonságos használatának tudatosítása. 2016 I. félévében 199 alkalommal 884 tanórát tartottak, összesen 16 488 felhasználónak. A nagy létszámú gyerekcsoportok – teljes gyereklétszám 13 922 fő – mellett 1317 szülőt és 1249 tanárt is sikerült elérniük, akiknek szintén tudtak hasznos és új információval szolgálni a szakemberek.

2016 I. félévében a SIP oktatói 63 budapesti és 62 vidéki helyszínre jutottak el. A gyerekek, szülők és pedagógusok minden településen nagy lelkesedéssel fogadták az oktatókat. Az előadások számos esetben kötetlen beszélgetésekké alakultak át, ahol a résztvevők saját tapasztalataikat osztották meg egymással.

A szakemberek Preszl Éva, a SIP oktatója által idén kifejlesztett „Lájkvadász” nevű társasjátékot is szívesen viszik magukkal a rendezvényekre, amellyel még könnyebben és közvetlenebbül tudják megszólítani a fiatal hallgatóságot. A társasjáték nagyon népszerű a pedagógusok körében is, hisz játékosan, kötetlen formában sok hasznos információt tudnak átadni a gyerekek részére. A társasjáték kreatívjánál az asszociációs kártyákat Takács Katalin, a tábla grafikáját Takács Éva készítette, míg a Balabit cég a nyomdai tervezést segítette.

A játék angol nyelvű verziója az idei Sziget Fesztivál Civil Falujába is eljutott, ahol az Életrevaló Egyesület sátrában kapott helyet a Safer Internet Program, 20 önkéntessel. A sátorban naponta 150 fiatal fordult meg, összesen 824 angol-magyar drogtotót és internethasználattal kapcsolatos feladatlapot és 140 magyar nyelvű, a biztonságos internethasználattal kapcsolatos kérdőívet töltöttek ki.

A Safer Internet Program ezen kívül 2016 I. felében több nagy rendezvényen is részt vett, ahol az oktatók több ezer gyermekkel találkozhattak. A májusi Városligeti Gyermeknapon két nap alatt közel 10 000 gyermek látogatta meg a Biztonságos Internet Sátor programját. Az oktatók egészségnapon, az Akáció Bűnmegelőzési Roadshow-n, a Szent László Napokon is tartottak foglalkozásokat, így 2016 I. félévében összesen közel 26 500 fő vett részt a SIP rendezvényein.

A Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat idén október 19-én rendezi meg a Benczúr Hotelben az egynapos Safer Internet Konferenciát, ahová szeretettel várják az érdeklődőket.

A konzorcium második tagja, a Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány 1993 óta működteti ingyenesen hívható telefonvonalát, ahol gyerekek, valamint fiatalok és gyerekek ügyében telefonáló felnőttek hívásait is várják. A telefonos elérhetőség kiegészült egy chat-szobával és egy online levelezőfelülettel is. Az Alapítvány szolgáltatásaiban mindig igyekezett követni a tizenévesek világának változásait, így évek óta kiemelt céljuk az internethasználattal kapcsolatban segíteni a kamaszokat és családjukat.

A Kék Vonal 2016 első felében összesen 14 275 alkalommal segítetett meghallgatással, beszélgetéssel. Ez jóval több, mint az előző év hasonló időszakában (11 768 beszélgetés). A szolgáltatást változatlanul főleg kamaszok veszik igénybe, jellemzően 13 év körüliek, de az év első felében 1 395 felnőtt hívása is befutott. Olyan szakemberek is hívják a vonalat, akik hivatásuk gyakorlása közben kerülnek kapcsolatba gyerekekkel.

A konzultációk során 450 esetben volt főszereplő az internethasználat, az internetbiztonság. Ennél több olyan eset volt, ahol a párkapcsolati, baráti konfliktus vagy az iskolai közösség problémái részben az interneten zajlanak. Az első félévben 88 esetben kértek segítséget a Kék Vonaltól kortárs bullying miatt, és a 237 iskolai közösségben zajló konfliktus többségében is szerepet kapott egy-egy Viber-csoport, FB-oldal vagy más internetes platform.

2016 első felében a Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány munkatársai három budapesti iskolával szoros együttműködésben dolgoztak a jobb iskolai légkörért és az iskolai erőszak megelőzésért. Ennek a projektnek, illetve a segélyvonalnak a tapasztalatai is azt erősítik, hogy a tizenévesek közösségi életének döntő része, legyen szó ismerkedésről, kapcsolat fenntartásáról, információszerzésről, iskolai bántalmazásról, a virtuális térben zajlik.

A biztonságos internethasználat témájában az online ismerkedés, a sexting és a cyberbullying kérdésköre mellett megemlítendők azok az internetes csoportok is, amelyek a tizenévesek körében általában önsegítő jelleggel, céllal szerveződnek egy-egy, a lelki egészséggel összefüggő téma köré (étkezési zavarok, önsértés, depresszió, öngyilkossági késztetések), és sokszor inkább tekinthetők károsnak, mint valóban segítőnek. A csoporthoz tartozás ad egy látszat támaszt, ami elodázhatja a valódi segítségkeresést.

A Kék Vonal szeretné a szolgáltatásait igénybe vevőkön túl is segíteni a gyerekek biztonságosabb internethasználatát, és ennek egyik fontos útja a felnőtteknek, szülőknek szóló ismeretterjesztés. A szervezet a honlapján, illetve Facebook-profilján közzétett „Hogyan beszélgess gyerekekkel?” sorozatában 2016-ban már többször is foglalkozott az internethasználat különböző aspektusaival, például az online ismerkedéssel, a videojátékokkal, a cyberbullyinggal vagy legutóbb a Pokémon Go-val.

A konzorcium harmadik tagja, a NISZ Zrt. üzemelteti a Biztonságosinternet Hotline-t, amelynek online bejelentő felületére 2016. első félévében összesen 351, káros, illegális tartalomra utaló bejelentés érkezett. A szakemberek 52 bejelentést minősítettek a gyermekek szexuális kizsákmányolására utaló tartalomnak, amelyből 13 esetet jelentettek az Országos Rendőr-főkapitányságnak. A bejelentések számát tekintve az erőszakos, zaklató tartalmak (41 db) megelőzték a rasszista, idegengyűlöletre uszító tartalmakat (37 db). A bejelentések közel harmada az „egyéb” kategóriába sorolható, ezek közül a legtöbb hozzájárulás nélkül közzétett tartalom volt.

A NISZ Zrt. 2016. június 6-19. között társadalmi célú rádiókampány keretében népszerűsítette a hotline-t. A kampány az Európai Unió és a NISZ támogatásával valósult meg. A kommunikációs kampány elsősorban a diákokhoz a tanárokhoz és a szülőkhöz szólt, a kommunikáció arra hívta fel a figyelmet, hogy a tiltott tartalmak mögött valós áldozat áll.

A kampány eredményeként már júniusban emelkedett a bejelentések száma. Csak a kampányidőszak alatt négy magyar vonatkozású, tiltott tartalmú bejelentést továbbítottak az Országos Rendőr-főkapitányságnak.

Forrás: www.mediapiac.com

(Forrás: www.civilhiruygnokseg.hu)

Scroll to Top